Illustrasjonsfoto, fra capreform.eu

Uttalelse fra Landsmøtet: Frihandelsavtalen TTIP kan rasere europeisk jordbruk

En framforhandlet frihandelsavtale mellom EU og USA som TTIP kan føre til at amerikansk landbruk og matindustri kan utkonkurrere EFTA/EU- landenes landbruk da det er store forskjeller i kravene til matproduksjon i USA og EFTA/EU- landene.
I USA er det lov med veksthormoner i kjøttindustrien, klorvasking av kylling i slakteriene og sterkt utbredt bruk av genmodifiserte organismer (GMO) i matproduksjonen.

Landsmøtet i Norsk Bonde- og Småbrukarlag ser kraftige utfordringer i at en mulig TTIP- avtale mellom EU og USA kan implementeres i Norge gjennom EØS- avtalen, og viser til at ved en harmonisering på tollspørsmål og andre handelshindringer vil norsk matproduksjon bli sterkt berørt. En omforent TTIP-avtale kan føre til en avvikling av siste rest av bondesamfunnene i Europa.
Frihandelsavtalen TTIP vil gjøre det lettere for transnasjonale selskaper å overta kontrollen over jord, vann og matproduksjon i europeiske land. Gjennom EØS- avtalen vil også Norge bli berørt og påtvinge oss hormonbehandlet mat, genmanipulerte produkter og klorvasket kylling fra USA.

Landsmøtet i NBS oppfordrer alle organisasjoner som forstår viktigheten av å bevare norsk og europeisk landbruk for framtida å støtte opp om et nei til TTIP. Landsmøtet i NBS viser til at det ikke lenger er stat mot stat, men selskaper mot stat, folk og miljø. TTIP vil overføre makt fra regjeringer til kapitalkrefter – og undergrave det politiske demokratiet på viktige samfunnsområder.

Velg ditt fylkeslag

Kontakt med sekretariat

Kontoret  til Norsk Bonde- og Småbrukarlag er uten daglig bemanning slik situasjonen er.

For henvendelser som gjelder medlemskap/medlemsregisteret; ring medlemssekretær Cathrine Engelstad, tlf 904 13 376, e-post medlem@smabrukarlaget.no på dagtid.

Ellers, kontakt:

Kjersti Hoff, tlf 971 20 960, kjersti@smabrukarlaget.no