Lokalmat REKO-ringen utlevering - Foto: REKO

Lanserer strategi for å styrke lokalmaten

Mat og produksjon

I over 20 år har Norsk Bonde- og Småbrukarlag vært en pådriver for en satsing på lokalmat og -drikke. Nå presenterer vi en ny strategi for hvordan vi skal nå målet om omsetning på 25. mrd kroner innen 2035. 

– Lokalmat er bærekraft i praksis. Lokalmat og -drikkenæringa bidrar til verdiskaping, bygger levende lokalsamfunn, er en viktig del av beredskapen og kan bidra til å styrke bondens økonomi. Satsinga på lokalmat treffer mange viktige mål på en gang, sier Tor Jacob Solberg, leder i Norsk Bonde- og Småbrukarlag.

Forrige lokalmatmål på 10 milliarder i omsetning ble nådd allerede i 2019 - flere år før fristen. NBS mener suksessen viser at satsing virker, og peker i vår strategi på konkrete tiltak som kan bidra til ny vekst.

– Vi vet at målrettet innsats gir resultater, sier Solberg. Han understreker at økt produksjon er like viktig som omsetning, dersom målet skal nås.

 

Leder i NBS, Tor Jacob Solberg, vil styrke produksjonen av lokalmat og -drikke. Nå lanserer organisasjonen en egen strategi for å nå dette målet.

 

NBS har vært pådriver for flere viktige virkemidler som har styrket lokalmatnæringen, blant annet Verdiskapingsprogrammet for lokalmat og lokalforedlingskvoten på melk. Den nye strategien bygger videre på disse erfaringene, og legger vekt på tiltak som bedre tilskuddsordninger, enklere regelverk, styrket rådgivning og økt markedsadgang for produsentene. Strategien er delt inn i fem strategiske satsingsområder.

– Strategien peker på konkrete løsninger for at flere bønder kan starte opp med lokalmatproduksjon og at eksisterende produsenter kan vokse, avslutter Solberg.

Klikk her for å laste ned lokalmatstrategien.