REKO-ringen er en omsetningskanal for lokalmat der kjøp og salg foregår på Facebook. Kundene forhåndbestiller varer via ringens felles Facebook-side. Varene leveres ut av produsenten på ringens annonserte utleveringssted, dato og klokkeslett.
Besøk REKO Norge herREKO betyr REttferdig KOnsum og er et handelsfenomen grunnlagt av Thomas Snellman i Finland i 2013. Salgsfenomenet REKO er salg av matvareruten mellomledd, der produsenten selv står for produksjon og salg, og får 100 % av salgssummen!
Den første REKO-ringen i Norge ble etablert november 2017. Per oktober 2020 var det 120 ringer spredt i store deler av landet. Det er omlag 500 000 kunder tilknyttet REKO-ringene, og 500 produsenter som selger varer.
Norsk Bonde- og Småbrukarlag er pådriver for etablering av REKO-ringer i Norge. REKO-ringen bidrar til at produsenter står i egen verdikjedeprosess helt frem til sluttforbruker. Et mål er å øke lokal verdiskaping, økt satsing på lokalt produsert mat, ved å skape nye utviklingsmuligheter, bedre forutsigbarhet og lønnsomhet for lokale småskala matprodusenter. REKO bidrar også til å bevisstgjøre forbrukere, og til å redusere matsvinn.
Besøk REKO Norge her